Palangos oro uoste pradedami rekonstrukcijos darbai

Nuo rugsėjo 6 dienos Palangos oro uostas uždaromas rekonstrukcijai, kurios metu bus atnaujintas aerodromo kilimo ir tūpimo, riedėjimo takas, rekonstruotas esamas peronas, atnaujintos inžinerinės bei apšvietimo sistemos.

Darbų kalendorius

 Oro uosto rekonstrukcijai pasirinktas pats optimaliausias laikotarpis, kuomet baigiasi atostogų pikas, sumažėja keleivių srautas. Palangos oro uosto darbas stabdomas pačiam trumpiausiam reikalingam laikotarpiui – 45 dienoms, iki spalio 20 dienos.

Projektą įgyvendinant per maksimaliai trumpą laiką, darbai vyks nepertraukiamai – 24 val. per parą, 7 dienas per savaitę. Šių darbų metu oro uostas bus uždarytas, skrydžiai nebus vykdomi.

Pasibaigus rekonstrukcijos darbams spalio mėnesį Palangos oro uostas atnaujins darbą, o visi skrydžiai bus vykdomi įprastu režimu. Likę rekonstrukcijos darbai bus vykdomi iki 2021 metų gruodžio 2 dienos – procesai vyks jau veikiančiame oro uoste.

Rekonstrukcijos priežastys

Palangos oro uostas rekonstruojamas, kadangi prie pabaigos priartėjo kilimo ir tūpimo tako eksploatacijos ciklas. Kitu atveju, siekiant užtikrinti tinkamą aviacijos saugą, būtų tekę neproporcingai daug investuoti trumpojo efekto remontams, kurie nesprendžia problemų iš esmės.

Kilimo ir tūpimo tako eksploatacijos laikotarpis paprastai siekia nuo 10 iki 15 metų. Palangos oro uoste kilimo- tūpimo tako remontas paskutinį kartą buvo atliktas 2007-aisiais.

Palangos oro uosto rekonstrukcija atliekama, siekiant atitikti Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) keliamus reikalavimus tarptautinei aviacijai ir oro uostų veiklai.

 Nauda aviacijos saugai, aplinkai ir regionui

 Palangos oro uosto infrastruktūros atnaujinimas pagal naujausius tarptautinius standartus leis užtikrinti oro uosto operacijų saugą bei greitesnį orlaivių aptarnavimą. Rekonstruoti takai užtikrina saugų orlaivių judėjimą ir taupo jų kuro sąnaudas.

Po rekonstrukcijos oro uostas taps draugiškesnis aplinkai, nes dalis rekonstrukcijos darbų bus susiję būtent su aplinkosaugos reikalavimais. Inžineriniai sprendimai pagerins paviršinių nuotekų surinkimą ir valymą, įdiegti LED žiburiai sumažins viso oro uosto elektros energijos suvartojimo kiekius (per metus bus sutaupoma daugiau nei 230 tūkst. kWh).

Didelės įtakos dėl atliekamų darbų aplinkiniams gyventojams nebus

 Nors nusimato didelio masto statybos darbai, kurie dėl įtemptų terminų vyks ištisą parą, gyventojai turėtų justi minimalų rekonstrukcijos poveikį. Didelis dėmesys bus skirtas triukšmo valdymui nakties metu.

Palangos oro uosto rekonstrukcija suplanuota taip, kad nesukeltų neigiamo poveikio aplinkai, bendruomenėms ir užtikrintų draugišką kaimynystę. Specialiai šiam projektui parengtame poveikio aplinkai plane numatytos reikalingos priemonės triukšmo ir dulkėtumo slopinimui: žemės pylimai, reguliarus birių medžiagų laistymas vandeniu ir kita.

Rangos darbų apimtys

Pagrindinis rekonstrukcijos akcentas – kapitalinis kilimo ir tūpimo tako dangos remontas, kurio metu bus pakeisti ne tik asfalto sluoksniai, bet ir giliau esantys betono, skaldos sluoksniai. Jie bus ne tik atnaujinti, bet ir pastorinti, kad takas atitiktų naujausius oro uostams keliamus reikalavimus. Taip pat bus įrengta visiškai nauja paviršinių nuotekų surinkimo ir elektros energiją taupanti signalinių žibintų sistema.

Rangovas rekonstruos beveik 2,3 km ilgio kilimo ir tūpimo taką, įskaitant naujai nutiestus šoninius kraštus, kurie pagerina orlaivių kilimo ir tūpimo tako saugumą.

Projekto metu bus išmontuota apie 170 tūkst. kvadratinių metrų senosios dangos. Beveik visos statybinės medžiagos, arba 90 proc., kurios susidarys rekonstrukcijos metu, bus perdirbtos ir panaudotos pakartotinai. Visas frezuotas asfaltas, mineralinės medžiagos, betonas bus iš anksto paruošti ir vėl naudojami statyboje pagal esamus standartus.

Vertinant pagal plotą, visos rekonstruojamos dangos sudarys 202 tūkst. kvadratinių metrų plotą, iš kurio 145 tūkst. kvadratinių metrų sudarys kilimo ir tūpimo takas su šoniniais kraštais ir posūkiais abiejose pusėse, o taip pat 56 tūkst. kvadratinių metrų perono ir riedėjimo takas.

Asfalto dangos plotas, suskaičiavus visus sluoksnius, sudarys apie 470 tūkst. kvadratinių metrų. Kad geriau įsivaizduoti, ką toks skaičius reiškia, toks plotas prilygtų 65 futbolo aikštėms, skaičiuojant FIFA standartais.

Infrastruktūros atnaujinimui iš viso bus panaudota apie 83 tūkst. tonų asfalto mišinių, 190 tūkst. tonų mineralinių medžiagų, 800 tonų betono.

Darbai bus atliekami remiantis naujausiomis technologijomis. Rangovas naudos modernią mikrotuneliavimo technologiją bei trimatę 3D sistemą visiems žemės ir konstrukcijų sluoksnių darbams.

Viso 45 dienų darbų maratone oro uosto teritorijoje, įskaitant subrangovų resursus, darbuosis 340 specialistų bei 120 vienetų statybinės technikos.

Oro uostų rekonstrukcijos projektai yra sudėtingi, kuriuose naudojamos aukštos klasės medžiagos, kurių priskaičiuojama apie 120 skirtingų rūšių. Reikia pažymėti, kad projekte daugiausia bus naudojamos vietinės lietuviškos medžiagos – mineralinės medžiagas, asfalto mišiniai, betonas, dalis šulinių. Vamzdžiai, kabeliai, signalinių LED šviesų sistema, šuliniai, vandens valymo įrenginiai ir geokompozitas bus tiekiami iš Latvijos, Lenkijos, Vokietijos, Čekijos, Estijos, Suomijoje, kitų ES šalių.

Apie generalinį rangovą

2020 metų rudenį paskelbtą Palangos oro uosto rekonstrukcijos rangos viešąjį pirkimą laimėjo Latvijos įmonė

„A.C.B.“, kuri įsipareigojo visus darbus atlikti už 13,6 mln. eurų (be PVM). Didesnioji dalis šio projekto finansuojama iš valstybės biudžeto – Vyriausybės sprendimu Palangos oro uosto rekonstrukcijai skirta 10,25 mln. Eurų, šias investicijas patvirtino Europos Komisija. Likusi dalis, 3,35 mln. eurų, finansuojama iš Šiaurės investicijų banko paskolos Lietuvos oro uostams. „A.C.B.“ bendrovė jau turi analogiškos patirties rekonstruojant Vilniaus oro uosto kilimo ir tūpimo taką 2017 metais.

VĮ “Lietuvos oro uostai” informacija, nuotraukos Martyno Jaugelavičiaus.